Riadenie projektov v organizáciách
Metodika definuje 7 princípov, ktoré všetky musia byť v projekte dodržané. Pokiaľ princípy nie sú dodržané, hovoríme o PINO projektoch (PRINCE2® in name only).
1. Prečo realizujete projekty?
Pôznáte dôvody pre realizovanie každého projektu? Sú tieto dôvody platné aj počas projektu? Sú dôvody, pre ktoré projekt realizujete nejako merateľné? Ste pripravení zastaviť projekt, ak sa dôvody definované na začiatku vytratia?
2. Akú podporu poskytujete projektom?
Máte zriadenú kanceláriu pre podporu projektov? Viete bez problémov nájsť dokumentáciu z ktoréhokoľvek staršieho projektu? Kde môžu noví pracovníci nájsť nejaké skúsenosti z predchádzajúcich projektov? Poskytujete pracovníkom projektov nejaké školenie?
3. Ako meriate úspešnosť projektov?
Keď projekt dodá, čo sa od neho požadovalo s plánovanými nákladmi a v stanovenom čase, považujete projekt za úspešný? Výsledky všetkých projektov sa naozaj používajú? Definujete prínosy projektu ešte pred jeho začatím? Dokážete prínosy merať? Je niekto, kto vyhodnocuje prínosy počas projektu a po ukončení projektu? V prípade neúspechu vás zaujímajú skôr dôvody, prečo projekt zlyhal, než to, ako sa to malo urobiť, aby bol projekt úspešný?
4. Kto robí na projekte?
Máte systém menovania pracovníkov do projektu alebo im to len niekto oznámi? Ak pridelíte pracovníkovi povinnosti na projekte, odľahčíte ich od iných povinností. Kto schvaľuje uvoľnenie pracovníkov do projektu? Je niekto osobne zodpovedný za úspech projektu? Sú pracovníci na projekte motivovaní na jeho úspech? Postihujete pracovníkov, ktorí si neplnia povinnosti v projekte?
5. Ako financujete projekty?
Máte pripravený rozpočet na projekt? Ak nie, má projekt garantované financovanie? Čo sa stane ak projektu neskoro uvoľňujete prostriedky? Pri schvaľovaní plánu nasledujúcej etapy schvaľujete automaticky aj zdroje? Ak je rozpočet na etapu schválený, dostáva Projektový mananžér tieto prostriedky automaticky alebo o ne musí ešte niekde žiadať? Môže sa stať, že mu tieto prostriedky budú krátené alebo nebudú vôbec vyplatené? Majú vaše projekty nejaký rozpočet na zmeny alebo riadenie rizík?
6. Ako realizujete strategické riadenie projektov?
Poznáte zodpovednosti Projektového výboru (Riadiaceho výboru projektu)? Majú pracovníci menovaní do projektového výboru dostatočnú autoritu a právomoci? Majú čas vykonávať túto prácu? Majú títo pracovníci nejaké formálne školenie z metodiky projektového riadenia?
7. Ako kontrolujete kvalitu v projektoch?
Vlastníte nejaký certifikát kvality alebo máte vypracované nejaké usmernenie týkajúce sa kvality? Máte menovaného pracovníka, ktorý dozerá nad kvalitou v podniku a v projektoch? Máte vypracovaný nejaký systém, ktorý kontroluje kvalitu výstupov produktov podniku?
8. Akým spôsobom riadite riziká?
Sleduje niekto pravidelne riziká, ktoré by mohli ovplyvniť Vašu činnosť? Používate nejaký systém na eliminovanie vplyvu rizík? Existuje zoznam rizík, ktoré sledujete? Máte spracovaný postup (stratégiu) čo robiť, ak sa objavia vážne riziká?
Komentáre
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.