Školenie SCRUM
Definícia
Scrum je iteratívny a inkrementálny framework pre agilný vývoj softvéru a ďalších produktov. Definuje "flexibilnú a komplexnú stratégiu vývoja produktov, pri ktorej vývojový tím pracuje ako celok na dosiahnutie spoločného cieľa." Tento prístup spochybňuje predpoklady o "tradičnom, procesnom prístupe" k vývoju produktov. Scrum umožňuje tímom samo-organizovanie sa (self-organization) a zvyčajne aj spoločné umiestnenie tímov na jednom mieste (collocation), ktoré umožňuje on-line spoluprácu všetkých členov tímu a denné face-to-face komunikáciu medzi všetkými členmi tímu a ostatných zúčastnených strán v rámci projektu (napríklad aj formou „Stand-up meetings“)
Kľúčovým princípom Scrum je “uvítanie zmeny” to znamená, že Scrum je plne prispôsobený tomu, že zákazník môže kedykoľvek v priebehu projektu zmeniť svoj názor čo sa týka dodávky produktov a že aj nepredvídateľné problémy môžu byť veľmi ľahko riešiteľné. Táto schopnosť je zabezpečená tým, že Scrum sa orientuje na dodávky s vysokou hodnotou ako prvé, takže projekt mu začne prinášať prínosy veľmi skoro na začiatku projektu.
História
Scrum bol prvýkrát definovaný ako "flexibilná a, komplexná stratégia vývoja produktov, kde vývojový tím pracuje (ako celok na dosiahnutie spoločného cieľa," ako protichodný k "tradičným sekvenčným prístupom založených na striktnom plánovaní)" v roku 1986 Hirotaka Takeuchi a Ikujiro Nonaka v "New New product Development Game ".
Autori popísali nový prístup k vývoju produktov, ktoré by zvýšili rýchlosť a flexibilitu, na základe prípadových štúdií z výrobných firiem v automobilovom priemysle. Hovorili tomu holistický alebo rugby prístup (slovo Scrum popisuje situáciu v rugby, aj v slovenčine je známe ako nespisovne - skrumáž), pretože celý proces vykonáva jeden Vica-funkčný (cross-funktional) tím počas viacerých fáz, kde si tím pri postupe vpred prehadzuje loptu tam a späť".
Projektové Roly
Existujú tri základné roly v projektoch Scrum (Scrum Core Roles) a o doplnkových rolí (Non-Core roles).
Základné roly sú:
- Scrum Team
- Scrum Master
- Scrum Product Owner
Žiadna z týchto rolí nie je nadriadená inej roli, ale navzájom sa dopĺňajú a pomáhajú si pri riadení projektu. Motivácia všetkým členov tímu je faktorom, ktorý zabezpečuje, že sa projekt vyvíja v najlepšom možnom scenári.
Fázy a Sprinty
Práca v projekte rozdelená do nasledovných fáz:
- Initiate (iniciácia)
- Plan and estimate (Plánovanie a odhady)
- Implement (Implementácia)
- Review and Retrospect (Posúdenie a vyhodnotenie)
- Release (Dodanie)
V rámci týchto fáz je definovaných 19 procesov.
Orientácia Scrum
Scrum je Framework a používateľom dáva predbežné návody, ako by sa mali projekty riadiť. Nestanovuje žiadne šablóny na dokumentáciu ani iné preddefinované schémy. Scrum je najrozšírenejší zo všetkých Agilných metód riadenia, ktoré získavajú v dnešnom často sa meniacom prostredí náskok pred „klasickými metódami“. Ďalšie z rodiny Agilných metód sú Lean Kanban, Extreme Programming (XP), Crystal Methods, Dynamic Sytem Development Methods (DSDM), Feature Driven Development (FDD), Test Driven Development (TDD) atď. Väčšina ostatných agilných metód bolo vyvinutá hlavne na vývoj aplikácií a SW, ktorý prežíva v súčasnosti veľký Boom. Toyota sa vďaka uplatneniu moderných metód riadenia stala svetovým lídrom v automobilovom priemysle.
Komentáre
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.